Fysioterapiapalvelut

Toimintakykysi parhaaksi!

Fysioterapeutti Anneli Heikkilä

Toimintani painopiste on tuki-ja liikuntaelinsairauksien fysioterapiassa sekä aikuisneurologisessa fysioterapiassa.

Tutustu palveluihini

• Fysioterapia

Fysioterapiassa arvioidaan asiakkaan terveyttä, liikkumista, toimintakykyä ja toimintarajoitteita hänen toimintaympäristössään. Fysioterapian menetelmiä ovat mm. yksilöllinen ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen ja fysikaalinen terapia sekä apuvälinetarpeen arviointi. Fysioterapian tavoitteena on saavuttaa yhdessä asiakkaan kanssa hänelle optimaalinen liikkumis- ja toimintakyky.

Asiakasta tuetaan harjoittelemaan itsenäisesti ja ohjataan ottamaan itse vastuuta terveydestään ja toimintakyvystään.

• Rangan, nivelten ja neuraalikudoksen mobilisointi

Nivelten mobilisoinnilla pyritään liikelaajuuksien lisäämiseen rauhallisin liikkein koko liikeradalla tai sen osalla. Liike tapahtuu kivun sallimissa rajoissa. Stabiloinnilla pyritään palauttamaan esimerkiksi yliliikkuvan nivelen ja sitä ympäröivien kudosten optimaalinen toiminta. Neuraalikudoksen mobilisointi on hermokudoksen aineenvaihdunnan ja liikkuvuuden parantamista pumppaavilla liikkeillä. Se sopii mm. asiakkaille, joilla on hermoperäistä raajojen puutumis- ja pistelyoiretta.

• Lymfaterapia

Lymfahoidon Kokonaisuus (LYKO) –terapia on fysioterapian erikoisala, jolla hoidetaan eri syistä syntyneitä turvotuksia ja niiden seurauksia sekä vaivoja tai sairauksia, joiden yhtenä oireena on turvotus.

LYKO-TERAPIAA KÄYTETÄÄN MM.:

• Lymfaödeeman eri muodoissa
    • Trauman tai leikkauksen jälkeisissä turvotuksissa
    • Pitkälle edenneessä laskimovajaatoiminnassa ja laskimoperäisessä säärihaavassa
    • Lipödeeman eri muodoissa
    • Tulehduksellisissa reumasairauksissa, etenkin tulehdusvaiheen aikana
    • Neuraalikudoksen ärsytystiloissa
    • Fibromyalgian oireiden lievittämisessä

Lisätietoja lymfaterapiasta: Suomen lymfahoito ry

• Akupunktio

Akupunktuurihoito on merkittävä fysioterapeuttien käyttämä hoitomuoto tuki- ja liikuntaelinvaivoihin kuten kipuun, särkyyn sekä lihasten ja koko kehon rentoutumiseen. Yleisiä hoitokohteita ovat mm. niska-hartiaseudun ja selän kiputilat, erilaiset päänsäryt ja migreeni. Erityisesti alkavissa polvinivelen kulumista aiheuttavissa kivuissa on saatu hyviä tuloksia akupunktiolla. Akupunktuurihoitoon liittyy usein myös myönteisiä oheisvaikutuksia kuten unen laadun parantuminen, yleinen rentoutuminen ja stressin väheneminen. Akupunktioita käytetään usein yhdessä muiden fysioterapian hoitomenetelmien kanssa.

Lisätietoja akupunktiosta: Suomen Fysioterapeuttien Akupunktuuriyhdistys

• Terapeuttinen harjoittelu

Terapeuttinen harjoittelu on yksilöllisesti asiakkaan tarpeisiin suunniteltua liikeharjoittelua, joka pohjautuu fysioterapeuttiseen tutkimukseen. Harjoittelun avulla lisätään kehon hallintaa, koordinaatiota, lihastasapainoa sekä nivelten liikkuvuutta ja stabiliteettia. Harjoittelun apuna voidaan käyttää erilaisia välineitä ja laitteita. Harjoitteet ohjataan henkilökohtaisesti ja näin varmistetaan oikea suoritustapa. Terapeuttinen harjoittelu voi olla itsenäinen hoitomuoto tai usein osa muuta fysioterapiaa. Fysioterapiajakson aikana asiakasta kannustetaan itsenäiseen harjoitteluun.

• Fysikaalinen terapia

Fysikaalisessa terapiassa pyritään mekaanisen energian, lämmön, sähkön ym. fysikaalisten vaikutusten avulla lievittämään kipua, parantamaan aineenvaihduntaa, lisäämään pehmytkudoksen venyvyyttä ja rentoutta sekä parantamaan lihashermo- tai muiden kudosten aktivointia.

Termiset hoidot: pintalämpö (lämpöpakkaus, parafiinihoito), syvälämpöhoito (US, ultraääni), kylmähoidot

Sähköhoidot: esim. TNS, IF, yhdistelmähoidot

• Hieronta

Hieronnassa kudoksia muokataan eri tekniikoin. Tavoitteena on mm. vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja laukaista lihasten jännitystiloja sekä lievittää näin kipuja. Fysioterapiassa hieronta tehdään usein yhdistettynä muihin hoitomenetelmiin kuten harjoitteluun, mobilisointiin ja fysikaalisiin hoitoihin.

• Painokevennetty kävelykuntoutus

Painokevennetyssä kävelykuntoutuksessa painoa kevennetään tukivaljaiden avulla. Näin heikkokuntoinenkin henkilö voi harjoitella turvallisesti ja tehokkaasti. Valjaissa harjoittelu soveltuu erityisesti mm. aivohalvauspotilaille, MS- ja Parkinsonintautia sairastaville, tuki- ja liikuntaelinsairaille ja ikääntyneille asiakkaille.

• Hyvänlaatuisen asentohuimauksen tutkimus ja hoito

Hyvänlaatuisella asentohuimauksella tarkoitetaan sisäkorvaperäistä huimausta, joka johtuu toimintahäiriöstä sisäkorvan kaarikäytävissä. Hoidon tavoitteena on siirtää kaarikäytäviin joutunut huimausta aiheuttava sakka pois erilaisilla pään ja vartalon liikesarjoilla. Fysioterapeutti tutkii ja ohjaa oikean liikesarjan, ja asiakas voi suorittaa sitä tarvittaessa kotona. Apu voi tulla jo yhdellä hoitokerralla.

• Kinesioteippaus

Kinesioteippaus sai alkunsa 1970-luvulla Japanista, josta se levisi urheilijoiden kautta USA:han ja sieltä Eurooppaan. Periaatteena on fiksaation sijasta aktivoida ja näin tukea kudoksen paranemisprosessia ja liikemallien normalisoitumista. Teippauksella voidaan vähentää ihon ja lihaksen kautta koettua kipua. Teippaustekniikasta riippuen voidaan korjata nivelen asentoa ja toimintaa tai lisätä ulkoista tukea. Kinesioteippauksella voidaan myös lisätä lymfaattista virtausta ja vähentää turvotusta. Teipit ovat hengittäviä ja niitä voidaan käyttää useita päiviä. Ne kestävät hyvin uintia ja suihkua.

• Faskiamanipulaatio®

Faskia on tiivistä, runsaasti hermotettua sidekudosta, joka ympäröi lihaksia, lihasryhmiä, verisuonia ja hermoja sitoen nämä rakenteet yhteen. Muutoksia faskiassa voivat aiheuttaa esim. akuutit nyrjähdykset, murtumat, traumat tai ylirasitus, huonot työasennot, urheilu. Myös ahdistus ja depressio voivat vaikuttaa faskiakudokseen.

Faskiamanipulaatio – menetelmä (FM)  on italialaisen fysioterapeutin, Luigi Steccon 40 vuoden tutkimuksen ja kliinisen työn tulos. Pääasiallinen huomio tässä menetelmässä kohdistuu lihasten, syvän faskian ja sen osatekijöiden väliseen toiminnalliseen suhteeseen.

Tämän manuaalisen menetelmän  perusajatus on tunnistaa tarkka, paikallinen  faskian alue, joka liittyy tiettyyn rajoittuneeseen  liikkeeseen. Kun rajoittunut tai kivulias liike on löydetty, tunnistetaan paikallinen faskiassa oleva alue ja tätä tarkasti määritettyä aluetta manipuloimalla voidaan palauttaa liikkeen laajuus ja kivuttomuus.

Käytännössä hoidon toteuttaminen edellyttää tarkkaa alku- ja loppututkimusta ja testausta, jonka avulla arvioidaan hoidettavat faskian alueet ja hoidon seurauksena tapahtuneet muutokset. Faskiapisteiden käsittely saattaa olla kivuliasta, mutta parantava paikallinen tulehdusreaktio vaimenee muutamassa päivässä.

lisätietoja www.fascialmanipulation.com/fi/

• Mediteam palvelupiste

Mediteam-palvelupisteen lähimyynti toimii ajanvarauksella. Avustan oikean tuotteen valinnassa, mittaan sopivan koon, arvioin pukemisen apuvälineen tarpeen sekä opastan tuotteen käytön ja hoidon.

Lääkinnällisiä hoito- ja tukisukkia, lymfasukkia ja -hihoja käytetään turvotuksen hoitoon ja ehkäisyyn; suonikohjujen, veritulpan ja säärihaavojen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon sekä lymfaödeeman (esim. rintasyöpäleikkauksen jälkeen) hoitoon. Hoitosukkia käytetään myös suonikohjujen vaahtoruiskutuksen, -laserhoidon ja -leikkauksen jälkihoitoon.

Lento-, matkasukat

Tuet ja valmisortoosit kuntoutukseen ja hoitoon.

Pienapuvälineet kotiin ja kuntoutukseen

Valikoimista löytyy tuotteet niin naisille kuin miehillekin.

Ota yhteyttä